Barn med Dyspraksi
Hvordan man best kan legge til rette for barn med Dyspraksi, samt jobbe med og behandle de forskjellige vanskene, kan være vanskelig å si noe om. Dette fordi alle Dyspraktikere er forskjellige med sine forskjellige behov. Når dyspraktikeren har fått en diagnose er det mye som faller på plass og det kan gjøre veldig godt for selvtilliten. Det er derfor viktig at mindre barn får forklart, utfra sitt nivå, hva Dyspraksi er. Videre må familie, venner, barnehage, skole osv informeres. Andre barn dyspraktikeren kommer i kontakt med i løpet av sin hverdag må få muligheten til å stille de spørsmål de måtte ha. Ved at mest mulig informasjon og kunnskap rundt Dyspraksi deles, forebygger man også mye erting og mobbing.
Barnet må få den støtte det har behov for i barnehage og på skole, og i skole vil barnet ha rett på en såkalt Individuel opplæringsplan (IOP). Som foreldre/foresatt er det ofte du må gjøre en stor og krevende innsats ved å følge opp rundt alt av rettigheter og «mase på» barnehage og skole slik at dyspraktikeren får den hjelp han eller hun har behov for og krav på.
Andre instanser det kan være aktuelt å søke bistand fra er;
I hjemmet kan det også gjøres mye. Den viktigste jobben er å forsterke barnets og ungdommens mestringsfølelse ved å finne en aktivitet som barnet klarer og synes er moro. I tillegg må det trenes masse på det barnet strever med, men det er også viktig å finne en balansegang slik at barnet og ungdommen ikke mister mestringsfølelsen igjen. Som med autister er det viktig at dyspraktikeren er forbredt på hva som kommer til å skje i løpet av dagen. Ved frokostbordet eller i bilen på vei til barnehage eller skole, gå derfor gjerne gjennom dagen. Når beskjeder skal bli gitt, ikke gi for mange beskjeder av gangen. Det som blir vist for dyspraktikeren er ofte lettere å få med seg, enn det som blir forklart. Mange foreldre skal gjennom et allerede ganske langt program i løpet av dagen, og har mye å gjøre. Husk at litt trening er bedre enn ingenting, og der du ser det er mulig, legg gjerne treningen inn i de planer dere har for dagen allerede. Det som ikke føles som trening for dyspraktikeren, vil han/hun ha lettere for å ta til seg og skaper mindre frustrasjoner både hos foreldre, dyspraktikeren og søsken. Ta også gjerne en titt på lista nedenfor, den inneholder mange nyttig tips og forslag.
Støtte til kommunikasjon
Noen har også hatt god nytte av tilskudd av Eye-Q (inneholder de naturlige fettsyrene EPA, DHA og GLA som er viktig for bl.a. konsentrasjon og hukommelse). Det kan også være greit å teste barnet for gluten- og laktoseintoleranse da dette ser ut til å være vanlig blant dyspraktikere. Se gjerne også på forskjellige terapiformer som f.eks. Musikkterapi.
Har du behov for å få mer informasjon, tips og råd, enten som dyspraktiker, arbeidsgiver, lege eller annet, ta kontakt med foreningen.
Barnet må få den støtte det har behov for i barnehage og på skole, og i skole vil barnet ha rett på en såkalt Individuel opplæringsplan (IOP). Som foreldre/foresatt er det ofte du må gjøre en stor og krevende innsats ved å følge opp rundt alt av rettigheter og «mase på» barnehage og skole slik at dyspraktikeren får den hjelp han eller hun har behov for og krav på.
Andre instanser det kan være aktuelt å søke bistand fra er;
- Helsestasjon
- Fastlege
- Fysioterapaut, ergoterapaut og logoped.
- PPT og BUP
- Ansvarsgruppe (sammensatt av foreldre og fagpersoner)
- Hjelpemiddelssentralen
- Kognetiv terapaut
I hjemmet kan det også gjøres mye. Den viktigste jobben er å forsterke barnets og ungdommens mestringsfølelse ved å finne en aktivitet som barnet klarer og synes er moro. I tillegg må det trenes masse på det barnet strever med, men det er også viktig å finne en balansegang slik at barnet og ungdommen ikke mister mestringsfølelsen igjen. Som med autister er det viktig at dyspraktikeren er forbredt på hva som kommer til å skje i løpet av dagen. Ved frokostbordet eller i bilen på vei til barnehage eller skole, gå derfor gjerne gjennom dagen. Når beskjeder skal bli gitt, ikke gi for mange beskjeder av gangen. Det som blir vist for dyspraktikeren er ofte lettere å få med seg, enn det som blir forklart. Mange foreldre skal gjennom et allerede ganske langt program i løpet av dagen, og har mye å gjøre. Husk at litt trening er bedre enn ingenting, og der du ser det er mulig, legg gjerne treningen inn i de planer dere har for dagen allerede. Det som ikke føles som trening for dyspraktikeren, vil han/hun ha lettere for å ta til seg og skaper mindre frustrasjoner både hos foreldre, dyspraktikeren og søsken. Ta også gjerne en titt på lista nedenfor, den inneholder mange nyttig tips og forslag.
Støtte til kommunikasjon
- Bilder/fotografier.
- Piktogrammer.
- Tegn til tale.
- Strukturer dagen/gjøremål.
- Bruk av oppslagstavle.
- Hånddukker/drama.
- Dagbok mellom hjem, skole, SFO osv.
- Opplevelsesbok.
- Svømming.
- Terapiridning.
- Gå tur i ulendt terreng.
- Leke med ball, ballong, erteposer o.l.
- Blåse såpebobler, fløyte, fjær eller maling.
- Saks eller blyant med godt grep.
- Adferdsoptometri (synstrening). Kontakt Norges Optikerforbund for mer info.
- Praxis språktrening (foreløpig ikke oversatt til norsk).
- Oralmotorisk trening.
- Castillo Morales-metoden.
- Tomatis-metoden.
- Rim og regler.
- Lottospill.
- Øve sammen på å hilse, takke og presentere seg.
- Rollespill: Ta tur, late som.
- Blikkontakt.
- Vær et godt eksempel.
- Digitalt kamera (bilder/video).
- Piktogrammer.
- Lamineringsmaskin.
- Datamaskin og printer.
- Stol, pult, pute.
- Trekantet, tykk blyant.
- Støttehjul og stang for sykkel.
- Elektrisk tannbørste
- Bruk barnebestikk så lenge som mulig, og deretter billig voksenbestikk som kan bøyes til passende former. Legg gjerne skumgummi rundt for bedre grep.
- Penner og blyanter med forskjellig grep, så dyspraktikeren kan prøve seg frem til hva som føles best i hånda.
- Ro, hvile og tålmodighet.
- Repetisjoner.
- Pauser.
- Unngå å korrigere.
- Motivasjon og oppmuntring.
- Skryt av innsats.
- Fokuser på barnets styrker.
- Vær åpen om funksjonshemmingen.
- Ikke gjette når du ikke forstår hva barnet sier, vær ærlig.
- Viktig at barnet forstår at det ikke er alene om å streve/ha utfordringer.
Noen har også hatt god nytte av tilskudd av Eye-Q (inneholder de naturlige fettsyrene EPA, DHA og GLA som er viktig for bl.a. konsentrasjon og hukommelse). Det kan også være greit å teste barnet for gluten- og laktoseintoleranse da dette ser ut til å være vanlig blant dyspraktikere. Se gjerne også på forskjellige terapiformer som f.eks. Musikkterapi.
Har du behov for å få mer informasjon, tips og råd, enten som dyspraktiker, arbeidsgiver, lege eller annet, ta kontakt med foreningen.