Finmotorisk/øye-håndkoordinering
Barn med Dyspraksi kan ha vanskeligheter med planlegging, koordinering og gjennomføring av bevegelser.
Eksempler:
Eksempler:
- Todimensjonalt syn, i stedet for det normale tredimensjonale.
- Vanskelig med av- og påkledning.
- Klossete bevegelser.
- Former ikke hånden for å motta en gjenstand.
- Hender arbeider individuelt.
- Problemer med å velge dominant hånd (høyre- eller venstrehånd).
- Vanskelig for å tegne/skrive, manglende pinsettgrep, feil blyantgrep.
- Problemer med å fornemme hvor armer, ben, hender og føtter er i forhold til kroppen forøvrig og i forhold til hverandre.
- Unngår konstruksjonsleker (f.eks. LEGO).
Grovmotorisk koordinasjon
Generelt kan personer, og spesielt barn ha en dårlig kroppsfornemmelse, noe som viser seg i forhold tiltyngdekraft, orientering og balanse.
Eksempler:
Eksempler:
- Sen til, eller unngår krype-/krabbestadiet (velger heller å ake seg bortover på rompa).
- Vanskeligheter med løpe, hoppe, samt gripe og kaste ball.
- Balanseproblemer, f.eks. vansker med lære sykle, og å sitte på en stol.
- Uheldig, mister ting, snubler, går på ting og mennesker.
- Dårlig/slapp kroppsholdning.
- Stiv musklatur (høy muskeltonus), også i ansiktet og dårlig reflekser. Andre har lav muskeltonus, som igjen kan skape smerter i ledd.